22 aug. 2011

Att jobba med hund.

Lite fortsättning på mitt förra inlägg.

Jag hängde inte ut en specifik person vill jag klargöra. Jag ifrågasätter hela världen av denna typ av hund. Allt för många uppfödare av denna ras talar om för valpköpare vad man inte kan och inte får göra med dom här hundarna. Man borde istället framhäva vad man kan göra. Vilket är i stort sätt vad man vill. Min erfarenhet är att man får den hund man förtjänar oavsett ras. Det ligger alltid mycket jobb bakom en bra hund, och då ännu mer om man har en hund med mycket eget tänk, vilket dom här har.
Jag har lagt väldigt mycket tid på DQ. Hon är nu snart nio månader gammal och jag kan börja ana vad jag kommer få för hund även om vägen fram till "färdig" fortfarande är lång. Vill hävda att det viktigaste när man köper en hund av denna typ är att man verkligen läser sin hund och ser dess behov. Om man till stor del kan tillgodose hundens behov, har man en arbetskompis som inte är av denna värd.
Jag ville inte ha en sån här hund från början, nu vet jag att jag inte haft en bättre hund. Mitt slit har gett resultat och jag har en underbar arbetskompis och ett undertbart sällskap. Våran relation är i allra högsta grad ömsesidig. Där jag är, är DQ.
MEN om jag hade lyssnat på alla "man kan/får inte" hade jag inte haft den här goa hunden idag. Jag vet att det är en speciell ras, men inte omöjlig. Man bör bara vara medveten om att man har mycket jobb framför sig om man bestämmer sig för att ta in en i hemmet.

För alla som står i startgropen att skaffa en liten söt valp oavsett ras vill jag citera min gode vän Hundcoachen: "Aktivitet efter väder, det är inte rasbundet."






DQ mitt i en retriverdirigering.

1 kommentar:

  1. Så rätt Anna, man får den hund man förtjänar. Bry dig inte om vad folk säger åt dig att du inte kan eller får göra. Det fick jag också höra... MEN struntade fullständigt i det. Har idag hundar som varit utbildade till elit i lydnad samt en godk tjänstehund som jag arbetar med... i SAMMA ras som du. Se bara framåt och fokusera på vad du KAN göra med din hund. ALLT är möjligt. Och vill du ha hjälp hör du bara av dig. =)

    SvaraRadera